Blog

Poznaj naszą wiedzę.
15
Wrz

Rola diety w leczeniu trądziku

Znany wszystkim doskonale chociażby z okresu dojrzewania trądzik zalicza się do tzw. chorób wieloczynnikowych. Oznacza to, że za jego powstawanie odpowiedzialne jest kilka podstawowych mechanizmów: nieprawidłowe złuszczanie się komórek ujść mieszków włosowych, nadmierne wytwarzanie łoju (sebum) stymulowane m.in. przez androgeny, a także nadmierny wzrost bakterii kolonizujących mieszki włosowe. Jednak łojotok może być wynikiem nie tylko zaburzeń hormonalnych, ale również predyspozycji genetycznych, czynników środowiskowych i zaburzeń immunologicznych. Co więcej, są na niego narażone również osoby, które borykają się z dużym stresem, zmęczeniem, brakiem snu oraz nieodpowiednią dietą.

Dlaczego to, co jemy jest istotne w zwalczaniu trądziku?

W leczeniu trądziku poza pielęgnacją skóry oraz regularnymi wizytami u dermatologa zlecającego odpowiednią kurację konieczne jest stosowanie diety, która korzystnie wpływa na poziom wytwarzanego łoju. A to dlatego, że tylko w takim razie możliwe jest złagodzenie objawów choroby. Dokładna rola jadłospisu w leczeniu trądziku wciąż jest tematem badań wielu lekarzy – dermatologów, endokrynologów, dietetyków. Dotąd nie wynaleziono bowiem jednej konkretnej diety przeciwtrądzikowej. Obserwacje pozwalają jednak wyciągnąć wnioski dotyczące tego, jakie produkty mogą zapobiec przykrym dolegliwościom, a jakich należy się wystrzegać.

W jakie składniki powinna być bogata dieta osób chorujących na trądzik?

Wszyscy, których dotyczy problem trądziku, zarówno młodzież, jak i osoby dorosłe muszą mieć na uwadze, że najlepsze są dla nich produkty pochodzenia naturalnego. Natomiast produkty wysoko przetworzone, słodycze, ostre przyprawy oraz alkohol spożywane w dużych ilościach mogą jeszcze bardziej pogorszyć stan skóry. Jako, że warzywa i owoce są cennym źródłem wielu witamin (m.in. A i C), składników mineralnych i mikroelementów (selen) będących przeciwutleniaczami, które pozwalają zachować prawidłowy stan naczyń krwionośnych, przyspieszają gojenie się ran i produkują kolagen, powinny stanowić podstawowy składnik codziennych posiłków. Nie wolno też zapominać o cynku. Pierwiastek ten występuje w wielu produktach, np. w mięsie, owocach morza i zbożach, jednak jest słabo wchłaniany przez ludzki organizm. Z tego względu dermatolodzy dodatkowo polecają jego suplementację.

Leave a Reply